Posts filed under Wisconsin

Tälta

Äventyrs Tisdag

Memorial Day

Memorial Day är en stor dag här i USA, då man hedrar och tänker på de som har förlorat sina liv i den amerikanska armen. I Alaska så brukade vi alltid åka på något litet äventyr just denna helgen, eftersom det alltid lyckades bli en långhelg på ett eller annat sätt. Nu kände jag att W och jag hade varit lite dåliga på det på sistone så vi åkte iväg på en liten roadtrip norrut.

North Woods

Vi körde ca 5 timmar norrut, ungefär 450km tills vi kom fram till Chequamegon-Nicolet National Forest, världens mest komplicerade namn att uttala, tills någon säger hur det uttalas för då blir det genast lite lättare :) Den här långhelgen innebar ju förstås att vi inte var ensamma på vägen, utan det var ganska mycket trafik precis utanför Madison, men ju längre norrut vi körde desto mindre trafik blev det. Det verkar ju som det är något universellt över det, det där med att trafiken blir glesare norrut..

Tälta

Mycket folk på vägarna kan ju även betyda att diverse tältplatser redan är tagna då man kommer fram. Jag försökte att boka en tältplats innan vi åkte, ungefär 2 dagar innan, men det gick inte, tydligen så måste man veta redan flera dagar innan att man ska tälta för att kunna boka en plats på nätet. Annars så finns det ju även "först till kvarn" platser, men de är ju som sagt först till kvarn. Här i USA finns det något som heter dispersed camping, de gäller tex i dessa National Forests och innebär att man får tälta på andra platser som tillhör National Forest så länge man inte är i närheten av en camping plats, eller någons privata boende. I Montana och Alaska är det här ganska enkelt att hitta, men i Wisconsin upptäckte vi att det faktiskt inte riktigt finns sådär värst mycket småvägar där man skulle kunna testa dispersed camping. Vår absoluta nödlösning fick ju vara att sova i bilen om vi inte hittade något.

Chequamegon-Nicolet National Forest

När vi kom fram till en av de campingplatserna jag kollat på under bilresan så valde vi att köra höger och följa "loop 1", och där fick vi jackpot. En tältplats stod där helt tom precis vid en sjö och bara väntade på oss. Sån himla tur sådär fem på eftermiddagen en lördag under en långhelg. W åkte och cyklade lite och jag satte upp tältet.

Fästingar!!!

Det var så varmt denna helgen, blandat med lite regn då och då, så det blev väldigt fuktigt och klibbigt. Medan jag satte upp tältet såg jag en liten insekt på marken som jag inte hade sett på flera år, såpass att jag inte riktigt visste om det verkligen var en fästing eller inte. Jag dödade den och sparade den så W också kunde identifiera den. Jo, W instämde, detta var minsann en fästing. Och så började vi leta fästingar på W som precis cyklat i tätt buskage. Jepp, här fanns det garanterat mycket fästingar. Jag tror vi tog bort ungefär 50 fästingar totalt under hela helgen. Vi fick en väldigt trevlig helg ändå, med massa god mat och mountain biking.

När var du och tältade sist?

Falsk Vår

Äventyrs Tisdag

För ett par månader sedan så hade vi helt otroligt väder, det blev jättevarmt helt plötsligt, från kanske minusgrader till nästan 12 grader C. Vi bestämde oss för att åka till Devils Lake State Park, där var jag ju i somras på en jättevarm dag. Devils Lake State Park ligger bara en timme ifrån Madison, så det är nog därför den är så populär på sommaren, det och det faktum att det är en stor sjö som man kan bada i förstås. Det är nästan ingen som besöker parken på vintern, alltså jämförelsevist. Precis som namnet avslöjar så kretsar parken runt en stor sjö men jättefina klippor på två olika sidor av sjön. Det går att vandra runt hela sjön eller att göra lite längre och kortare turer än så.

-Våra fötter sjönk ned i den blöta snön

medan vi började vandra på "the Grotto trails"

Vi bestämde oss för att ta leden som skulle gå emot "the Balanced Rock", som är en populär destination på sommaren. Våra fötter sjönk ned i den blöta snön medan vi började vandra mot "the Grotto Trails", inte tillräckligt för att vi skulle bli blöta, men tillräckligt för att lämna ett djupt spår efter oss. Vi fortsatte vandringen och genade över stenar snett uppåt för att ta oss till vandringsleden som tog oss uppför åsen. När vi började vandra uppför så blev det helt plötsligt väldigt isigt, och jag tänkte att stegjärn hade kanske inte varit helt fel här. Delar av leden var stora stenar som brutits loss från berget av så kallade frostsprängningar under vintern, ungefär så som vi såg det nu, med snö som smält och bildat vatten som sedan frusit till is och lyckats bryta loss stora stenbumlingar. Andra delar av leden var som fina trappor. När det blev brantare och brantare undrade jag tyst för mig själv hur vi skulle kunna ta oss nedför detta isiga berget.

Vi fortsatte att gå på åsen, genom de olika stenformationerna, och mot den leden som tog oss genom lövskogen.

En av mina personliga mål med denna korta vandring var att få se "the Balanced Rock" och ta lite kort där, i somras var det ju så mycket folk där. Då vi närmade oss den leden som skulle ta oss ned till denna sten så möttes vi av is, isstig för att vara mer specifik. Jaha tänkte vi, och så stod vi där ett tag och tänkte oss för, för om vi beslutande att gå nedåt mot stenen skulle det vara nästintill omöjligt att komma tillbaka upp eftersom hela leden där var som täckt av is. Men vi visste även inte alls om det fortsatte vara isigt längre ned eller om vi skulle kunna fortsätta att vandra bortanför stenen. Vi bestämde oss för att gå ändå.

Delar av denna väg var väldigt isig, så pass isig att vi valde att glida ned på baken för att vara på den säkra sidan :) Dessa frostsprängningar (eller taluskon som det faktiskt heter på Svenska) runt sjön är så coola, massa stora stenar att klättra på om man känner för det. Då vi kom tillbaka till parkeringsplatsen så hade det redan hunnit bli kolsvart!

Jag antar att Wisconsin faktiskt inte är så tokigt ändå. Denna staten växer verkligen i mina ögon, det finns många platser man kan åka till relativt enkelt. Har du någon favorit plats i närheten där du bor?

Men norra Wisconsin då?

I do like the UP, there is something about it up there, it's like Alaska or something, I mean, that's the only place I have been in all of the United states that reminds me of all of the UP. It's like a separate kind of place you know, with their own deal. Plus everybody really needs each other up there, you know, there's no joke I mean in the winter up there, you better damn well know your neighbors up there. If you see a car stalled you better stop. That's what it takes to build a community. You got to need each other and they still do in the UP so that's a cool place. - Greg Brown

Onsdagstankar

The Northwoods

Om du kör tillräckligt långt norrut så kommer du till slut att nå gränsen av Wisconsin till Michigan, och då du kör in i Michigan så hamnar du i UP, upper peninsula som de kallar det. Norra Wisconsin kallas för den "norra skogen". Det är dit folk åker då de vill uppleva lite mer snö, och eller djupa granskogar. För ett par helger sedan så åkte vi upp till "norra skogen" och som alltid då vi ska åka någonstans på vintern så blev det världens snöstorm i slutet, fast vi kom fram till slut ändå. Just denna resan så hade vi av någon oklar anledning (jag skyller på W förstås) bestämt oss för att inte ta med längdskidorna. Och det fick vi ju förstå ångra. Vi fick några fina vandringar i skogen istället, så egentligen så gjorde det faktiskt inte så mycket.

Lite som Sverige?

Wisconsin påminner lite granna om Sverige, men bara lite. Det finns en väldans massa sjöar här, och uppe i "norra skogen" också förstås. När det kommer till trädarter och växtarter så har Wisconsin bra mycket fler än vad vi ser i Sverige. Det blir ju trots allt mycket varmare i Wisconsin än i Sverige, tänk uppemot 35 grader på sommaren....och fuktigt. Denna sommaren ska jag göra ett nytt försök till att lära mig fler arter, eftersom det kanske inte riktigt gick sådär jättebra förra året.

Vad tycker du om djupa skogar? Gillar du också att vandra i dom, eller vill du kanske hellre vandra i bergen, eller uppe i tundran eller kanske helt enkelt på stan?

I Backspegeln, del 4

Flashback Friday

My flashback Friday kind of disappeared last week, mostly because I was upset on so many different levels because of what is currently going on in the US. I'll talk more about that in another post, but if you are interested in some of my posts and my views you can check them out below:

Even though we started off on pretty good terms with the fall season by attending yet another wedding (in Florida none the least), fall quickly turned into a pretty dark ordeal for me. There were certainly many good times, but also my mom passed away in November, so we went to Sweden. What happened afterwards is apparently pretty common when someone close to you die, families tear apart a bit, and without going into more detail our family is not as close as we once were. Either way, Christmas came along and we had a wonderful time in Bozeman, MT. It's weird because I had been thinking about maybe, just maybe going back to Sweden for Christmas, I know that mom really wanted us to, but we didn't. We finished off December by going on a pretty adventurous cabin trip and also a trip to Yellowstone.

October

October started off good, but the temperatures, can we talk about the temperatures. 66F in October, incredible! You could definitely see some color changes on the trees though, it appears that fall in Wisconsin is very beautiful too. Im learning to appreciate our neighborhood, and there are these super pretty streets all around town, and sometimes you see pretty unexpected things, like the picture of Greta Garbo, just like that, hanging on a wall along one of the streets. When we went to Florida we actually went through 6 different states, including Wisconsin and Florida. We drove to Chicago which is in Illinois, and took the plane to New Orleans in Louisiana. Then drove through Mississippi, and Alabama before we finally reached Florida. Of course we tried fried alligator in New Orleans. Then Halloween happened and all of a sudden October was over.

November

November was pretty warm too, I mean compared to Fairbanks :) We had some beautiful mornings and evenings with magical light. When mom died I received so many cards, and flowers from people and W was doing his best to keep me from falling apart. He made sushi for me, we had mussels, twice in a week! I kept myself busy at work, and we went hiking. At the end of November we traveled to Sweden and had some wonderful days there too, even though parts of the trip was completely horrible. Dad took us to the opera to see the Swedish take on the Nutcracker, and it was the first time W got to spend time in the same lounge area as the king and queen usually does, he was impressed!

A family friend wrote this beautiful text about my mom, in Swedish:

Du, min vän i livet.
Du var en av de som såg mig, som tog till sig av saker jag sa.
En av de som gav mig trygghet.
En av de som alltid ställde upp.
En av de som alltid svarade i telefonen när som helst.
Du har lyssnat när jag sjungit,
Du har läst mina dikter,
Du har berömt mig när jag ritat och skissat,
Jag har varit vaken sent på kvällar då vi setts och suttit och pratat om ditt och datt, om allt möjligt.
När jag var hos dig som yngre fick jag alltid oboy, det var innan jag började dricka kaffe.
Senast vi sågs drack jag vin, man kan säga att tiden gått sen jag var liten.
Jag vet att du alltid trott på mig,
De har du även visat.
På midsommar ett år utnämnde jag dig som "extramamma", den titeln har stått kvar sedan dess.
Vi har skrattat, vi har gråtit, vi har haft många fina stunder.
Nu är det minnen,
Minnen jag bär med mig för resten av livet,
Det kommer bli tungt utan både dig och bullpojken,
Idag både nynnar och sjunger jag
"Här Rosemarie, syns blåa Nämdöfjärden",
En av de sånger jag minns och tänker på dig.
Jag älskar dig Rosie❤️

December

Moms funeral was December 2nd, and after that I had yet another week in Stockholm. My mom used to work at the open air museum Skansen before she retired, and we went there with dad. After W left I was cleaning out all my boxes I still had at home, old boxes with lots of memories from the best of friends. Then I flew back to my new home, over here in the US. There are still so many things I have at home in Sweden, and I have no clue how I am suppose to get everything over here, time will tell. Madison got really cold in December, we had quite a few days of below 0 F. We left for Bozeman on Christmas day, and had a great time there. Skiing, skiing, skiing. We also went to Yellowstone, of course, and did some skiing there as well.

How was the last quarter of the year for you?