De Heta Källorna i Tolovana, Alaska

April 7, 2013. Ute På Äventyr?

För ett par månader sedan så hade W och jag bokat en stuga vid de heta källorna i Tolovana. Vi bokade stugan så pass tidigt men ändå så fanns det inte sådär jättemånga helger som fortfarande var lediga. Oftast så gör folk så här i Fairbanks. Någon bokar och sedan så frågar de runt bland alla vänner om det är någon som vill hänga med. De flesta stugor har plats för ganska många att sova, och det finns nästan alltid våningssängar i alla stugor. Det finns en hel del heta källor i Alaska, några ligger så avlägset som Tolovana och är väldigt primitivt, men andra har såsom Chena Hotspring har ju utvecklats nästan till ett spa, eller ja, något i den stilen.

Att skida till Tolovana Hotsprings

Jag visste att det var 10 miles till Tolovana. Ofta gör jag misstaget att tänka km istället för miles, så det var ju egentligen 16 km. 16 km som jag inte tänkte på kanske skulle vara ganska så långt, speciellt med ryggsäck, och lite dåligt skidlag och väder på det. Vallan på mina skidor fungerade inte alls, och jag kände mig som bambi på hal is emellan varven. Det finns ju de skidorna som har “fishscales” som vi kallar det på engelska, alltså man behöver inte valla de skidorna, och ett par sådana skidor kanske skulle ha varit optimalt för en skidtur som denna. Beroende på mängden snö som har fallit, och hur varmt eller kallt det varit så formas vägen efter det. Det är inte bara skidåkare som åker här, utan även snöskoter och en och annan snöskovandrare. Underlaget är helt enkelt inte optimalt.

Vandra eller Skida?

Själva början på stigen tog dig nedför en brant sick sack väg. Större delen av den vägen skrattade vi mest, eftersom vi alla föll åt alla håll och kanter. Jag hade ju redan innan fått rapporterat om att stigen är en snöskoter stig som följer olika “traplines”, och är relativt smal. Det vill säga inte bred nog att bromsa med det där tydliga V’et man gör med skidor om man vill sakta ned. Samma person talade även om för mig att hans kompis faktiskt bröt benet när han försökte skida nedför. Och det här är ändå folk som vet vad dom gör. Efter den branta och farliga nedförsbacken så var det platt ett par kilometer. Men skidunderlaget blev värre och värre och efter ett par kilometrar så bestämde vi oss för att ta av skidorna och gå. Jag tror att problemet med vallan låg i att det var ganska isigt på stigen, och att isen åt upp all vallan på en gång. Efter ett tag var det dags att börja uppför.

Gå, gå och gå

Som du kan se på bilderna ovanför, eller den vänstra bilden ovanför, så är det ganska smalt, och att snöskotrar även sjunkit ned/tryckt ned snölagret och bildat en väldigt smal väg. I bakgrunden av vänstra bilden så kan man även se vart vi började. Snett till vänster ovanför stigen, där två snöpartier möter varandra.

Att ta sig upp för denna kulle/berg visade sig att ta på krafterna. Men vilka vyer man fick då man tagit sig upp! Vi hade tur att vädret var så fint och soligt.

Sista biten var ganska brant nedåt så vi bestämde oss för att gå den biten också. Till sist kom vi iallafall fram. Efter den skidtur, då vi kommit hem, fick vi höra att de flesta tar med sig pulkor just för den anledningen att kunna ta pulkan i nedförsbackarna.

De Heta Källorna

De stora badkaren fylls med vatten direkt från de heta källorna, och på samma vi fylls vatten från ån i samma badkar för att kyla ned. För vattnet är hett. Vyn härifrån var helt fantastisk. Vi har tidigare varit till Chena Hotsprings utanför Fairbanks, vilket är en mycket mer etablerad plats förstås. Detta kan väl närmast jämföras med Boiling River i Yellwostone Nationalpark.

Kvällsaktiviteter

Medan solen sakta letade sig nedåt bakom svartgran och berg så gick vi tillbaka mot stugan för att laga middag. Solen går inte ned förrän vid niotiden på kvällen så här på vårkanten. Den stugan vi bodde i fick el från en liten vindturbin som vid sidan av huset. Tydligen så kan det bli väldigt blåsigt just här, det kunde vi iallafall läsa i gästboken vi snabbt hittade. Resten av kvällen spenderades inomhus där vi åt och drack gott och spelade massa olika spel. Nästa dag åkte vi skidor och hängde i de heta källorna igen.

Kortet nedanför är från parkeringen, om du spanar lite extra på kortet kan du se en bit av leden som ett rakt vitt sträck uppåt i horisonten.

Det vita sträcket er leden som tar dig upp för berget och Tolovana hittas på andra sidan.