Posts filed under Yellowstone

Äventyrstisdag

Äventyr i Yellowstone

25 -27 Maj 2014

Vi hade precis lyckats få en av de sista tältplatserna utanför Gardiner och gick och la oss under stjärnklar himmel i klippiga bergen. Nästa morgon vaknade jag av att något stod och tuggade utanför tältet, inte första gången jag gör det. Några vapitihjortar stod precis utanför tältet. Jag har genom åren sedan dess lärt mig att många vapitihjortar samlas just här uppe både på sommaren och vintern. Annars var det tyst, tyst och stilla. Det var fest sent in på kvällen för många andra omkring vårt tält, men vi hade storslagna planer så gick och la oss tidigt. Morgondiset låg som en hinna över bergen och det var sådär lagom kallt där och då. W gjorde frukost och jag packade ihop. Vi hade en lång dag framför oss, men först skulle vi åka och hänga på låset för att boka en camping plats. Vi hade några på lager eftersom det är first come first serve för att boka dessa.

Innan denna vandring hade jag bara sett Yellowstone på vintern, och det är ju som natt och dag men ändå ganska likt om man jämför de två. Det var ju Maj och här uppe på högre mark så kan det kyla till lite på natten så här tidigt, medan dagen kan bjuda på många och fler plusgrader än en tjej från gamla svedala är van vid, eller iallafall var van vid. Skillnaden i temperatur skapar det där fina morgondiset, som man kan se hemma i Sverige också förstås, men inget slår väl ett morgondis i Yellowstone?

Karta - Lamar Valley.jpg

Vi hade haft några olika vandringar som vi varit intresserade av sedan tidigare, men med stor snömängd plus en väldigt sen vår så insåg vi att den vi varit mest intresserad av skulle vara omöjlig på grund av en bäckkorsning. Vi beslutade oss därför att att vandra in i Lamar Valley. Den där stora slätten du säkert har sett vinterbilder från om du läst tidigare inlägg. Det är här man kan se vargar på vintern, och bison förstås. Vargar är mindre vanligt på sommaren, svårt att se dom också när marken inte är vit utan grön. På sommaren kan man förstås även se en mängd bison…och det skulle vi bli varse om minsann.

Ofta när vi gör dessa längre vandringar så blir det helt enkelt så att jag inte tar några bilder under själva vandringen. W vill mest komma fram och vara säker på att vi hinner med all vandring innan kvällen, för man vet aldrig vad som kan hända. Och visst förstår jag det, men ibland önskar jag att det fanns mer tid till att ta bilder också. Just den här gången tog jag ett par bilder innan den stora bison incidenten..

W är uppvuxen i Montana och vi båda hade bott i Alaska ett par år redan när vi gjorde denna vandringen. I skogarna i Montana och Alaska är man uppväxt med att föra väsen av sig, för meddela björn att man är i området. Så vi gjorde som vi alltid gjort och följde stigen in i Lamar Valley. Så där gick vi och klappade händerna och pratade högljutt tills vi rundade en liten kulle och stötte på en väldigt stor bison som låg och sov. Den frustade högt och vände snabbt huvudet mot oss innan den började att resa på sig. Vi backade tillbaka och försökte ta en annan väg men helt plötsligt var det som vi hade lyckats ta oss in mitt i en stor hjord av bison. Nu hade vi kommit väldigt nära, för nära, en hel drös av bison. Jag minns det som att vi var alldeles för nära, men jag minns inte hur nära. Det enda jag minns är att jag blundade och önskade att jag kunde stoppa ned huvudet i marken. Nu är jag ju ingen struts så vi fick helt enkelt sakta men säkert manövrera mellan bison i ett par skräckinjagande minuter. Bison är relativt “dumma” om man får använda det uttrycket, men de är även väldigt tunga, så den kombinationen gör dom rentutav helt livsfarliga. Något vi snabbt lärde oss på denna vandring var att bison hatar när man pratar högljutt och klappar med händerna.

Efter den händelsen så var vi lite uppskakade men fortsatte med rask takt framåt. Vi stötte på några andra vandrare och utbytte några ord. De hade campat på samma plats vi skulle campa. De hade, precis som de innan dom, fått besök av en stor grizzly sådär på kvällen. Eller besök och besök, en björn hade iallafall gått förbi på sluttningen inte långt ifrån campingplatsen på en väldigt bestämd tid. Runt 5 tror jag att det var.

IMG_8205-May 26, 2014-2.jpg

Vi traskade på och spanade på kartan igen, både den i pappersform och den på GPSen…och så insåg vi att vi gått förbi campingplatsen. Vi fattade inte hur det hade funkat. Vi gick tillbaka, samtidigt som vi försökte förstå hur vi lyckats vandra så långt redan. Till sist spanade vi på GPSen och papperskartan igen, och insåg att det var en gammal campingplats som var inlagrad på GPSen. Och nu fick vi alltså gå samma väg igen, för tredje gången. Vi blev även varse om att bison hänger i skogen också, inte bara på stora slätter, så det blev till att vara fokuserad på det med resten av vägen. Vi vandrade över stock och sten, och på vissa delar var det som att parera över plockepinn. Men det gick bra det med. Till sist så kom vi iallafall fram.

“Inte mer än några minuter senare viskar W
-Där är den, där är björnen. “

Nu satt vi där i godan ro och slappade efter det skräckinjagande mötet med bison hjorden tidigare, och de skrämmande mötet med bison i skogen. Vi spanade in mot bergen och vi satt nu med Lamar River till höger om oss och branta sluttningar på vardera sida om oss. Man kunde höra vårfloden som forsade i bakgrunden. Klockan började närma sig 5 och vi spanade uppemot de båda sluttningarna. Jag sa att det hade kanske varit skönt att veta på vilken sluttning de tidigare camparna såg björnen, den på andra sidan forsen eller den på vår sida? Inte mer än några minuter senare viskar W -Där är den, där är björnen.

Jag praktiskt taget flög upp med handen på björnsprayen och mer eller mindre skrek som en galen kvinna i viskande ton VART VART?? Men så såg jag att björnen faktiskt var en väldigt bra bit ifrån, ganska så säkert avstånd. Men det var definitivt på vår sida av forsen. Den lunkade sakta på framåt och försvann sedan ur sikte över en kulle. Det syntes att den var på ett mission så att säga. Björnen var inte det minsta intresserad av oss, vilket var tur.

Men nu var det nog ändå dags för lite mat. Jag stod för elden och W stod för matlagandet. Om det är en bra sak jag lärt mig under alla år av studier i Alaska så är det att hitta små vatten källor med iskallt friskt och rent vatten. Och här var vi ju precis vid en slutning så jag hittade gnaska snabbt vatten till oss och matlagningen. Efter maten satt vi och tog in dessa vyer av skog och berg, innan vi till sist gjorde oss i ordning för att hänga upp maten. Då kom vi på att repet vi skulle ta med oss låg kvar i bilen. När man gör backcountry camping i Yellowstone (och många andra nationalparker här i USA, speciellt i klippiga bergen) måste man hänga upp maten. Man tager vad man haver och vi tog en istället en tältlina, och det funkade relativt bra. Denna kvällen gjorde vi det säkra före det osäkra. Vi bytte om till sovkläder och la alla kläder vi hade haft på oss då vi lagat mat i plastpåsar och sedan satte vi plastpåsar över ryggsäckarna också. Tältet satte vi upp en bit därifrån. Vi hade ju trots allt sett en björn redan.

Innan vi visste ordet av var solnedgången här och vi gick och la oss. Men vilken natt. Tror aldrig jag sovit så lite som jag gjorde den gången. Det knakade och lät, och det var svårt att urskilja vad som var forsen, träd som föll och eventuellt en stor bison som kom gåendes eller ännu värre, en björn. En gång under natten vaknade jag till av världens brak, jag höll andan och försökte lyssna mer. Jag viskade till W, hörde du det där. Han var också klarvaken och livrädd. W trodde att björnen fått tag på vår mat och det var den som ramlat ned, jag var bergsäker på att det var en stor bison som klev omkring bland alla stockar och snart skulle trampa över vårt tält. Så fortsatte hela natten. Ända tills vi vaknade av en vapitihjort, en hane, som stod och skrek tillsammans med några honor. Efter en väl behövande stor kopp kaffe och väldigt god frukost var vi redo att vandra tillbaka.

Sedan så packade vi ihop och började vandringen tillbaka. Vi båda kände oss lie stressade över början på vandringen och Lamar Valley. Vi mötte några vandrare som var på väg till vår campingplats. Vi pratade lite, berättade om björnen som kommer varje kväll runt 5. Sedan frågade vi hur bison situation var. De svarade att den var hemsk. Många bison i området där vi hade råkat illa ut. Så, vi började vandra uppåt när vi kom dit, upp upp och upp. Genom buskstäppen som rev upp våra ben, eftersom vi hade shorts på oss. Upp, upp och upp. Och väl däruppe spanade vi nedåt. Ingen bison så långt ögat kunde nå.

IMG_8378-May 27, 2014.jpg

Vill du läsa mer om Nationalparken Yellowstone? Klicka på länken nedan.

En Historia om Skogsbränder och Spökstockar - Fältarbete i Yellowstone del 3

Of all the paths you take in life, make sure a few of them are dirt
— John Muir

Äventyrs Tisdag

Drömmarnas Sommar

Sommaren 2017 hände många fantastiska saker. Jag åkte till Yellowstone and Montana, inte bara en gång, utan två gånger. Jag fick åka till Puerto Rico för att hjälp till med fältarbete och spenderade nästan två veckor i regnskogen. Jag åkte på roadtrip från Madison genom Nationalparken Badlands, Beartooth Highway, och till slut genom Yellowstone för att komma till Bozeman. Vi gifte oss, ja det var väl mer av ett firande eftersom vi redan var gifta, utanför Butte en varm eftermiddag. Efter det åkte vi och campade med några vänner innan vi åkte tillbaka mot Wisconsin. Väl där väntade ytterligare ett bröllop, den här gången på ett sommar läger. Men när jag pratar om fältarbete, vad är det vi egentligen gör? Om du har läst min blogg sedan tiden i Alaska så vet du att jag brukade springa omkring i skogen där, och studerade klimatförändringar, skogsbränder och vattenkemi. W studerar ju också skogsbränder så vi har spenderat mycket tid till att hjälpa varandra under åren. Så, 2017 spenderade jag min semester genom att åka till Jackson, Wyoming för att spendera ett par veckor där med W och hans handledares grupp.

Starten på en ny Era

Året 1988 startade en av de största bränderna i västra USA någonsin i nationalparken Yellowstone, och många undrade nog om hela parken skulle brinna upp. 35% av parken hade brunnit när elden till slut ebbade ut. Den skogsbranden var starten på en ny era, den stora brand eran i väst. En av de många frågor som ställs om skogsbränder i nordvästra USA, inte bara i Klippiga Bergen och Yellowstone, men även i Alaska är: Vad kommer att hända när skogsbränderna härjar så frekvent på ett ställe att det inte finns tillräckligt med tid för träden och skogen att återhämta sig? Det gamla normala är att skogarna och träden i Yellowstone och klippiga bergen är anpassade till att brinna vart 100-300e år. Det området vi arbetade i när vi var i Yellowstone brann då 1988, och sedan igen 2016.

Yellowstone skogsbränder.jpg

Jag har sett många brandhärjade områden i Alaska tidigare, men ingenting liknade det jag såg i Yellowstone den sommaren. Allt var i princip borta. Allt var svart. Vi kunde däremot redan se lite växter här och där som tog sig upp genom den svarta jorden och askan. Vi räknade fröplantor, stockar och spökstockar. Spökstockar är som en ljusare linje man ser på marken, det indikerar att en stock en gång låg där, men allt som finns kvar är ett ljust märke i marken. De stockarna var säkerligen träd som föll under skogsbranden som härjade 1988.

Maple Fire. Spökstockarna kan tydligt ses som ljusa linjer i denna bild

Skogsbränderna i Klippiga Bergen och Alaska är väldigt olika. Bränderna i Yellowstone är oftast kronbränder, medan bränderna i Alaska oftast är markbränder. I Alaska har barrskogen ett tjockt mosslager som även isolerar permafrosten därunder, och det är det mosslagret som skogsbränderna främst tar sig fram genom, det är också därför man kan mäta hur intensiv branden har varit genom att se de olika mönstren i mosslagret. Ofta finns en stor del av mosslagret kvar, även om det är väldigt heterogent. En sak som skogsbränderna i Klippiga Bergen och Alaska har gemensamt är att när det brinner, då brinner det, och bränderna kan sprida sig oerhört snabbt om de perfekta villkoren uppstår.

Brandrök i fält och efterdyningarna av en skogsbrand i alaska:

Marken var helt bar då vi kom fram till Maple Fire i nationalparken Yellowstone. Temperaturen var uppemot 32 grader och den svarta jorden gjorde inte värmen bättre. Vi använde måttband och kompass riktningar för att sätta upp provtagnings rutor. Majoriteten av fältarbetet här gick ut på att räkna hur många fröplantor vi kunde se i den svarta jorden, och vi kunde faktiskt se ganska många. Vi tog även noteringar om spökstockar, trädstumpar och döda träd som fortfarande stod upp. Detta arbetet är ibland ganska jobbigt, det är varmt, du är på knäna stor del av tiden och stirrar ned i en svart mark. Du är även uppe relativt högt i elevation så uttorkning är bra mycket lättare här, man bränner sig lätt i solen också och har man otur är myggen ute. Man måste även vandra ganska långt ibland, med tung utrustning och ha tillräckligt med vatten med sig.

Maple Fire i Cougar Meadow:

Många trädarter är ju evolutionärt anpassade till att regenerera efter en skogsbrand, de bildar serotina kottar som behöver värme för att öppna upp sig och släppa ut fröna. Men för att regenerera behövs energi och tid till att utveckla fröna och kottarna. Fröna måste även ha turen på sin sida att faktiskt börja gro i marken senare. Alla som någon gång har planterat frön vet att ibland så gror dom, och ibland inte. Det är därför frågan om regenerationen är så viktigt, hur framgångsrik kommer barrträden i Klippiga Bergen och Alaska att vara om skogsbränderna härjar allt oftare? Ett annat problem är det lokala klimatet. Kommer det bli torrare eller blötare, och hur varmt kommer det bli? De är alla viktiga faktorer som spelar in i hur skogarna kommer att se ut i framtiden.

Genom ett Gammalt och Aktivt Landskap - Nationalparken Yellowstone

Äventyrstisdag

Yellowstone National Park - Vinterupplagan

Mammoth Hot Springs

Eftersom vi alltid åker till nationalparken Yellowstone via den lilla staden Gardiner, så får vi tillgång till hela norra delen av parken. Det är inte alla vägar som är öppna vintertid, men alla ingångar är dock öppna, man kan helt enkelt inte åka genom parken. Man kan alltså inte köra (med bil) till den absolut kändaste heta källan, Old Faithful, däremot så kan man åka till Mammoth Hot Springs. Om man inte kan åka till parken överhuvudtaget kan man spana in de olika kamerorna runtom i parken som sänder live hela tide, till exempel den vid Mammoth. Nederbörden som faller i de närliggande bergen söker sig sakta nedför berget, men en stor del infiltrerar även nedåt, genom jordlagret och mot berggrunden. Vattnet blir sedan uppvärmt och pressas uppåt vid de heta källorna, och bildar då Mammoth Hot Springs.

Färger, Konst och Vetenskap

Det är ganska coolt att se alla olika konstformer som bildas i kombination med den varma och kalla luften. Snö och is vid de heta källorna bildar helt fantastiska konstsammansättningar. De heta källorna vid Mammoth är några av de mest tillgängliga i hela parken, de ligger ju bara några kilometrar från ingången vid Gardiner. Berggrunden under Mammoth Hot Springs består av kalksten. När vattnet som transporterats ända från bergen och nedåt i marken till sist pressas uppåt mot markytan har kolsyra redan bildats i vattnet (på grund av den koldioxid som bildas under markytan) och det är kolsyran som löser upp kalkstenen och bildar kalciumkarbonat. Vattnet som pressas uppåt innehåller nu både kolsyra och kalciumkarbonat. När vattenlösningen når markytan bildas travertin, och det är travertin som hela Mammoth Hot Spring till stor del består av.

Låga Temperaturer och Färgskiftningar

De heta källorna ändras hela tiden, och det är en av de karaktärerna som jag tycker gör dom så speciella. Vattenflödet kan ju ändras genom att temperaturen sjunker, men skiftningar i tektonik plattorna under de heta källorna kan ändra både flödet, temperaturen och pH i vattnet. Några av de heta källorna vid Mammoth har till och med torkat ut under flera årtionden för att sedan börja att rinna igen. Flödet av vatten har även varit så pass högt vid vissa källor att hela spången man går på har täckts av vatten. Går man genom de heta källorna vid solnedgången så får man en helt otrolig upplevelse. Färgerna från himmelen reflekteras i vattnet och all ser helt annorlunda ut. Färgerna på de heta källorna, blått, oranget, och grönt bildas från de olika bakterierna som trivs i olika temperaturer och pH. En annan bra sak med att besöka de heta källorna på vintern över huvudtaget är att det är mycket färre människor som vill gå ut och gå när temperaturen kryper ned mot -30 C.

Terrasserna

Mammoth består av två nivåer, den nedre och övre terrassen. Några delar av Mammoth är rullstols anpassade, men för att komma till övre terrassen måste man gå uppför trappor. Det finns dock en väg med parkering går längsmed den övre terrassen, men jag är osäker på om den är öppen på vintern. Kan man så ska man förstås utforska alla olika heta källor som finns vid Mammoth, både på nedre och övre terrassen. Man ser mindre av de heta källorna precis efter ett stort snöoväder, så det är något att tänka på. Men ingen dag är densamma under vintern vid de heta källorna, och det är det som gör dom så speciella. Alla bilder här nedan är tagna från den övre terrassen. Bilderna över texten är alla tagna över hela Mammoth Hot Spring, både övre och nedre terrassen.

Har du varit vid några heta källor på vintern, eller kanske till och med Mammoth?

Julskidåkning över öppna landskap och genom Bison hjordar

Äventyrs Tisdag

Yellowstone National Park - Vinterupplagan

Att skida Blacktail Plateau

Åka skidor i Yellowstone är verkligen en hit, speciellt om man gillar berg, skog och öppna landskap. Lite vilda djur ovanpå kan göra vilken äventyrslysten människa på jorden nöjd. Vi brukar alltid åka till Blacktail Plateau då vi ska åka skidor. Det är en relativt kort sträcka (12.8km), men brukar ha färre besökare, ja om du nu vill ha ännu färre människor att stöta på under parkens lågsäsong. Det är bara en enkel väg så om man inte vill åka samma väg tillbaka kanske man kan lifta eller ha tur att ha två bilar så man kan köra tillbaka till starten. Själva vägen heter Blacktail Plateau drive, och på sommaren är det en av alla små avstickare man kan göra i parken. Första gången vi skidade där var W och jag inne i en djup konversation då vi rundade ett hörn, och skrämde slaget på en bison hjord, ja och de skrämde slag på oss förstås. Men de sprang iväg illa kvickt. En liten baby bison höll dock inte med de äldre och började låtsas attackera oss, på håll förstås, men ändå. Lyckligtvis var de äldre noll intresserade av oss och vi kunde lugnt fortsätta skida på korrekt avstånd.

Över Kullar och genom Dalar

Ibland har man tur och de har precis satt skidspåren, men annars så är skidspåren väl använda. Inte nog med att man kan spana på djur så får man ju även se alla dessa berg och skogar från en annan vinkel. Det är sällan vi möter andra folk, annat än på parkeringen. Beroende på vilken sida man börjar på så kan det vara väldigt begränsat med just parkering. Vi har dock haft tur och alltid lyckats få parkering precis där vi ska börja. Det är en speciell känsla då man är mitt ute i parken utan några andra människor, mitt i bergen i princip. Att kunna se de vilda bisonoxarna mumsa på mat lite här och där i omgivningen är helt fantastiskt, men kan ibland även kännas lite läskigt.

Östra Yellowstone - Ett ställe att åka längdskidor på?

Jag har inte åkt några skidspår på nordöstra sidan, men har däremot åkt bil genom den delen av parken. Det tar ju lite längre tid att ta sig ända dit, så vi brukar faktiskt sällan åka hela vägen mot Silverporten. Då man åker mot Silver Porten åker man i princip genom bergen, och väl utanför så kan man fortsätta upp i bergen genom att följa Beartooth Highway. Den är bara öppen under ett fåtal månader om året eftersom den högsta punkten ligger på ca 3,336 möh. Cooke City som är den lilla byn precis utanför parken påminner mig om de små byarna längsmed Seward Highway som man åker förbi då man kör mot Homer och sydöstra Alaska. Men där, mot Silverporten så åker du genom djupa snötäckta skogar och höga berg som strålar över dig. Därför är mitt mål nästa gång vi åker till parken under vintertiden att få skida även där.

Har du åkt skidor i någon nationalpark i världen?